Oh, jag är så otroligt förbannad just nu. Jag har ju skrivit om det där smycket som jag fick hemskickat. Som rostade sönder pga brevbärarens slarv då han tappat brevet ute.
Det har varit många turer fram och tillbaka med tjejen som gjort smycket. Hon har bett mig avvakta med fakturan då hon skulle försöka lösa det med posten. Men så fick jag hemskickat en påminnelsefaktura för några dagar sedan som hon tycker att jag ska betala, men en extra påminnelseavgift. Så för ett sönderrostat armband – som var riktigt dåligt stansat med barnens namn – så tycker hon alltså att jag ska betala fullt pris för armband och påminnelseavgift. PLUS att hon har fått ersättning från posten för deras slarv. HON har fått ersättning alltså, inte JAG som är den enda som förlorar på det här. Hon kommer gå ganska mycket plus.
Till råga på allt så är hon sjukt otrevlig, dryg och en allmänt oproffsig företagare. Kanske har det lite med att göra att hon bara är 18 år också. Suck. Tänker verkligen inte länka till sidan eller hänga ut henne på så sätt. Men oooh, så arg jag är!
Ni ser nyansen på själva spännet va? Sån nyans SKA armbandet egentligen ha. Resten är rost.
Väldigt gula bilder tyvärr. Hjärtats länk har gått av pga rosten. Oanvändbart.
Men gud vad trist, dålig stil att ta ersättningen själv! Förstår dig till fullo.
Fast bad du om att det skulle skickas REK?
Om företaget bara skickar med vanlig post så kan du sådant hända, det som "…" skrev är om det är levererat REK inte med vanlig post inom sverige 🙁
Jag vet vem du köpte smycket av för jag har också beställt därifrån (du har nämt det i bloggen tidigare) på deras hemsida står det faktiskt att dem inte står för postenes slarv, så det kan ju faktiskt inte hon hjälpa men om mitt smycke hade blivit så så skulle jag också bli sur och irriterad. Sedan kostar ju REK typ 80 spänn också och de tar ju 25:- som fraktavgift 😛
Så om du gör som Lisa skrev så händer ingenting eftersom det står i villkoren vad som gäller…
Där står det även att det är 14 dagar soim gäller på faktura.
Sedan tycker jag att hon är kreaktiv och kämpar för att bara vara 18 år, inte många 18 åringar som tänker på framtiden 😉
Jag var väldigt nöjd med min leverans därifrån 🙂
Trevlig blogg du har, jag gillar inredning 🙂
Läste igenom företagets villkor och har läst en del juridik..
Distansavtalslagen gäller på alla delar av avtalet, förutom ångerrätten. Eftersom det du råkat ut för inte gäller som en ångran ifrån dig, utan som en ickeleverans från hennes håll, så bör du kontakta en konsumentombudsman för att kunna utöva ev påtyryckning, få juridisk hjälp samt förutom detta bestrida fakturan skriftligt. Spara kopian på bestridandet samt originalfakturorna. (Du kan se en mall för bestridande på KV hemsida)
Med bestridandet kan du skicka en redogörelse för hur du rättsligt ser på den uteblivna leveransen;
3§ distansavlagen- lagen gäller före villkor som är till nackdel för konsumenten enligt lagen.
I §4 upptas undantagen från lagen, där finns ej specialtillverkade varor med, det enda som går att särreglera om det är ångerrätten.
Då detta fallet inte handlar om en ångerrätt från din sida, uatn en utebliven leverans från säljarens sida hänvisas till §7 i samma lag.
Där anges att en utebliven leverans från säljarens sida ger konsumenten rätt att HÄVA avtalet (alltså inte heller någon ånger) och att inom 30 dagar återfå den fulla betalningen.
Dessutom kan du ju påpeka att hon inte följer rättsväsendets bestämmelser om tillhandahållande av avtalsvillkor mot konsument. Bestämmelser som är indispositiva. Hon kan alltså bli stämd för brott mot distansavtalslagen oavsett vad hon själv skriver på sin egen hemsida. Hon räknas som näringsidkare när hon har F-skatt sedel. Hemsideförsäljning räknas alltid som distansavtal och då GÄLLER distansavtalslagen i alla fall UTOM ångerrätt. (Vilket då inte är fallet här, som sagt)
Eftersom inget angående risken under transporten avtalats, bör säljaren stå för denna, vilket är troligt skulle bli fallet om man skulle ta det till rätten. uppenbarligen har hon ju desutom fått ersättning för den uteblivna leveransen till dig, så då torde man även kunna göra en anmälan för bedrägeri- att skicka en faktura men inte leverera varan.
Hanna, kontakta konsumentombudsmannen. De brukar vara hjälpsamma och schyssta, i det här fallet ska även du erhålla en viss ersättning- ett nytt armband. Ersättningen hon av nån konstig anledning fått av posten borde gå till ett nytt armband som du då betalar för. Inte den gamla rostsaken du har hemma nu, den kan hon ju inte ta betalt för. Men vad vet pengakåta 18-åringar…