Hanna Loffart

En husägares värsta mardröm – vattenskada

Den 4 februari 2014 hade jag mina pysseltjejer på besök här hemma.
Jessica är ute i hallen när hon ropar: ”Hanna, ska det verkligen droppa vetten från taket?”
Det var början på en husägares värsta mardröm – vattenskada!

Vi hade alltså fått vattenskada uppe i badrummet på övervåningen och det droppade vatten ner genom taket på undervåningen. Vi hade precis gjort en budgetrenovering av badrummet några veckor innan där vi målat om väggarna och satt in ett badkar istället för den äckliga duschkabin som stod här när vi flyttade in. Trycket som blir när man tömmer ett badkar pallade inte den gamla brunnen med, vilket gjorde att vattnet samlades i golvet och sen sedan letade sig igenom till hallen nedanför. Så det var alltså inte vårat fel utan det blev en försäkringsfråga. 

Vårat försäkringsbolag rekommenderade en byggfirma som kom ut och kollade på skadan efter några dagar. Under tiden hade vi inget badrum (endast toalett på undervåningen) utan fick gå ner till grannarna och duscha. Det jag ångrar mycket idag är att vi inte hörde oss för med olika firmor eller kontaktade Polygongroup för att be om hjälp och råd. Det hade sparat oss både tid och pengar, det är jag övertygad om! Dom är med och tipsar om den lämpligaste metoden för att effektivt minimera effekterna av vattenskada, förhindra följdskador, kontrollera kostnaderna samt ge stöd genom hela projektet.

Byggfirman vi tog in var både långsamma, slarviga och lyssnade inte alls på vad vi ville. Det är mycket som är fel, som är snett, saker som vi fått åtgärda själva i efterhand. De försökte debitera oss för kostnader som de själva skulle stå för, de ”råkade” såga sönder elledningar osv. Sen tog det över ett år innan vi fick tillbaka vår hemnyckel som de lånat under tiden. En nyckel som de bestämt hävdade att de lämnat tillbaka, men sedan hade hittat vid en inventering av deras kontor. Det är bara för att nämna några saker. 

Vi har varit i kontakt med både Försäkringsbolag (som byggfirman försökte blåsa genom att lämna felaktiga uppgifter till, där de skrivit med saker på faktura som vi inte alls hade) Vi valde nämligen att göra om badrummet ordentligt när det ändå gjordes. Så vi la till en ganska stor summa själva och fick det kaklat, klinker, drog om rör, flyttade brunnen osv. Försäkringsbolaget har efter detta avbrutit sitt samarbete med byggfirman (detta är ju för 1,5 år sedan så jag vet inte hur det är idag) samt att både elektriker och rörmokare har sagt ifrån som ett samarbete med dom.

Jag är glad att det inte blev större skada ändå, för det var några riktigt katastrofala veckor. Jag blir sällan irriterad eller arg på folk, men ägaren av byggfirman fick höra både det ena och det andra av mig samt av elektrikern som de också försökte blåsa.

Idag är vi dock nöjda med badrummet. Vi ser såklart alla fel som är, men jag tror ingen annan tänker på det. Jag blir bara så ledsen över att jag var SÅ tydlig med alla mått och att man inte lyssnade alls på vad jag sa.


  
  

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Josefine

    Tråkigt att ha och göra med en sådan byggfirma och ännu tråkigare att du ser felen. Men av det man ser på bilderna så ser det riktigt fint och fräscht ut!

stats